Lettlest: Du får mer i trygd i år
Hvert år bestemmer staten hvor mye trygd skal øke. Det kalles trygdeoppgjøret. Nå er oppgjøret for 2026 klart.
1 min lesetid

Mange medlemmer i NFU lever av uføretrygd. I år får du mer å leve for.
Trygden din øker med nesten 5 prosent. Det skjer fra 1. mai.
Prisene i butikken øker også. Men trygden øker litt mer enn prisene. Da kan du kjøpe litt mer enn før.
De nye pengene kommer i juni. Du får også etterbetalt for mai.
NFU mener noe er urettferdig. Alle får like mange prosent. Men de som har minst, får minst i kroner.
Før oppgjøret sendte NFU et krav til staten. Det gjorde vi sammen med andre organisasjoner. Vi ba om et eget kronetillegg til dem med lavest trygd.
Mange enslige uføre har for lite å leve av. De har mindre penger enn fattigdomsgrensen. NFU mener de må få et bedre løft. Staten sa dessverre nei til kravet i år.