Samfunn for alle – til forsiden

Fra SFA5/25Lettlest

Lettlest: NFU kjemper for dine rettigheter

Hvert år bestemmer politikerne hvordan pengene i Norge skal brukes. Dette kalles statsbudsjettet. NFU har sagt klart ifra til politikerne på Stortinget. Vi mener at menneskerettighetene må komme først.

2 min lesetid

Erfaringsutvalget inntok Stortinget i oktober.
Erfaringsutvalget inntok Stortinget i oktober. Foto: Henrik Dahl Jacobsen/NFU

1. Flere jobber til alle

Mange med utviklingshemming står uten jobb. Det vil vi gjøre noe med.

Flere VTA-plasser

Vi mener det trengs 1000 nye plasser i Varig tilrettelagt arbeid (VTA) hvert år.

Reise til jobb

I dag får mange nei til støtte til arbeidsreiser.

Vi mener at de som jobber i VTA også må få dekket transport til jobb.

Hjelp på jobb

Det finnes en ordning som heter funksjonsassistanse.

Det betyr at man får praktisk hjelp på arbeidsplassen.

I dag gjelder dette bare for fysiske funksjonsnedsettelser.

Vi mener ordningen også må gjelde for personer med utviklingshemming.

2. Du skal bestemme hvor du vil bo

NFU ser at kommunene bygger stadig større bofellesskap.

I 1991 bodde det i gjennomsnitt 4 personer i hvert bofellesskap.

Nå er tallet over 9 personer.

Det ligner mer og mer på institusjoner.

Nei til store bofellesskap

Vi har bedt Husbanken om å si nei til lån hvis kommunen bygger boliger for mer enn 6 personer samlet.

Eie egen bolig

Det er vanskelig å få lån til å kjøpe egen bolig.

Startlån fungerer ikke godt nok i dag.

Vi mener reglene må endres så flere kan kjøpe sitt eget hjem.

3. Noen må passe på rettighetene dine

Statsforvalteren skal passe på at kommunene følger loven.

Men nå sier Statsforvalterne at de har for lite penger.

I Møre og Romsdal sa Statsforvalteren at de ikke hadde tid til å møte NFU.

Dette er alvorlig. Uten tilsyn kan rettighetene dine bli brutt uten at noen oppdager det.

NFU gir gratis rettshjelp til medlemmer.

Regjeringen har foreslått å kutte i støtten til organisasjoner som gir rettshjelp.

Det er vi sterkt imot.

4. En skole for alle

Mange skoler er ikke tilgjengelige for alle.

Universell utforming

Vi krever at alle nærskoler må bygges slik at alle elever kan komme inn og delta.

Språk

Noen elever bruker symboler og tegn (ASK) for å snakke.

Vi mener ASK er et språk på lik linje med norsk og tegnspråk.

Elever må få gode timer til å lære dette språket.

5. Penger til fritid og TV BRA

TV BRA

Dette er en viktig TV-kanal for utviklingshemmede.

De trenger mer penger for å kunne lage gode nyheter og reportasjer.

Bingo

Mange lokallag i NFU får penger fra bingo.

Nye regler gjør at lagene tjener mindre penger nå.

Vi ber staten om å gi en kompensasjon for dette, slik at vi kan fortsette med aktiviteter og turer.

NFU fortsetter arbeidet frem mot desember. Vi gir oss ikke i kampen for et samfunn for alle!

Niclas TokerudRedaktør

Niclas Tokerud er redaktør for Samfunn for Alle og kommunikasjonsrådgiver i Norsk Forbund for Utviklingshemmede